- Vi har valgt TELSCOPE for å redusere tid og energi brukt på loggføringer. Nå jobber vi med oppsettet av systemet slik at vi i størst mulig grad kan dra nytte av automatisert logging. Dette er spesielt aktuelt for oss som har hybrid fremdrift, sier Egil Helle, kaptein på MS Fjorgyn.
MS FJORGYN SKAL BETJENE HELE NORSKEKYSTEN og NORSKE HAVOMRÅDER
MS Fjorgyn skal benyttes for kontrolloppdrag for Fiskeridirektoratet og foreta opprydding av havbunnen langs hele norskekysten og i norske havområder. Hun skal også fungere som vertsbåt for ulike forskingsoppdrag. MS Fjorgyn er derfor utrustet for kunne takle alle sjø- og værforhold, krevende navigasjon og operasjoner både til havs, i fjorder og i ureine farvann. Fartøyet er bygget i henhold til regelverk både for lasteskip og hurtigbåt. I tillegg har hun hybrid fremdriftssystem for batteri og diesel.
TELSCOPE FORENKLER LOGGING AV ENERGIFORBRUK
Norled AS eier og drifter MS Fjorgyn, i første omgang på vegne av Fiskeridirektoratet for fartøyets første driftsår. Norled har markert seg som et rederi med høyt fokus på utslippsreduksjon. Her er MS Fjorgyn i godt selskap med Norleds Ship of the Year prisvinnere MS Medstraum (2022) og MF Hydra (2021).
MS Fjorgyn har en solid Furuno bropakke som inkluderer både navigasjon, kommunikasjon og utstyr for leting etter tapte fiskeredskaper som bør fjernes. TELSCOPE skal logge automatisk vekslingen mellom batteri- og dieseldrift og kunne rapportere energiforbruk og utslipp gjennom integrasjon med IAS.
TELSCOPE - IAS SYSTEMINTEGRASJON VIL FORENKLE RAPPORTERINGEN
Foto: Furuno Norge. Maskinsjef Jonar Golten på broen om bord i MS Fjorgyn.
Det jobbes nå med systemintegrasjon mellom TELSCOPE og fartøyets IAS (Integrated Automation System), slik at driftstimer på batteri og diesel logges automatisk. Dette vil i betydelig grad redusere dagens manuelle arbeid for mannskapet med loggbokføring og landsidens rapportføring av driftstimer, energiforbruk og utslipp. Integrasjonsarbeidet som gjøres nå vil danne grunnlag for å se på muligheten for integrasjon mellom TELSCOPE og Norleds rapporteringssystemer for det totale energiregnskapet.
Maskinsjef Jonar Golten er godt fornøyd med sin nye arbeidsplass ombord i MS Fjorgyn. På broen opererer han IAS systemet som nå integreres med TELSCOPE for å kunne automatisere maskinrelaterte loggføringer.
Furuno Navigasjon
- X-band radar: FAR-2218
- S-band radar: FAR-2238S NXT
- ECDIS: TECDIS 2128 med armlenepanel FK 2020
- Multi-GNSS system med GPS og GLONASS: GP-170
- AIS: FA-170
- BNWAS: BR-500
- Navigasjonsekkolodd: FE-800
- Fartslogg: DS-85
Furuno GMDSS
For rydding av tapte fiskeredskaper og innsamling av kystdata
- TimeZero Professional
- Multistrålekkolodd WASSP F3XL
- Hatteland skjermer i henhold til typegodkjenninger
Arkivfoto. Thore Østensen, daglig leder i Vico AS
- Vico har vært service partner for Norled gjennom mange år og har levert mange bropakker til både ferger og huritgbåt. Vi setter stor pris på det gode samarbeidet både for nybygg og service, sier daglig leder Thore Østensen.
Videre forteller han at Furuno-løsningen ombord i MS Fjorgyn inkluderer full pakke av instrumenter for krevende navigasjon.
- Det som er litt spesielt med MS Fjorgyn er at den også har WASSP multistråleekkolodd for å lete etter tapte fiskeredskaper og annet som bør fjernes. Dette er utstyr som som vanligvis leveres til større fiskefartøy for å kunne undersøke bunnforhold og for å lete etter fisk. Det er gledelig å se at teknologien nå kommer miljøet til gode.
- Det at Norled velger TELSCOPE for MS Fjorgyn er også veldig spennende. Vi opplever en økende etterspørsel etter elektroniske loggbøker fra alle segment!