SOME_NAVpilot1000_furuno

NAVpilot-1000 er en ny, rattmerket pilot fra Furuno. Piloten er typegodkjent som HCS (Heading Control System) og velegnet for en rekke fartøystyper, inkludert hurtiggående fartøy. Piloten er nøyaktig og har en nyttig auto-tuning funksjon som tuner piloten optimalt for fartøyets karakteristikk og ulike operasjonelle forhold.

FURUNO leverer AUTOPIlot til alle TYPER FARTØY

Furuno har lenge hatt piloter for de mindre fartøyene og har integrert andre piloter i vårt navigasjonssystem for å kunne tilby HCS (Heading Control System) og TCS (Track Control System) for de større fartøyene. Nå har vi komplettert vår egen pilotportefølje for å dekke behovene for de ulike fartøysegmentene. Vår nyeste pilot, NAVpilot-1000, der en typegodkjent pilot for fartøy opp til 10.000 GT. Dette er en funksjonsrik pilot for fartøy som ikke krever typegodkjent løsning for track styring (TCS). Dette dekkes av storebror Furuno FAP-3000.

Fra minst til størst

NAVpilot 711C er vår pilot for mindre arbeidsbåter. Piloten er nøyaktig, enkel og betjene og er godt integrert med TimeZero Professional og NavNet-serien.

NYHET: NAVpilot-1000 er vår nyeste pilot. Modellen er typegodkjent og rattmerket også for bruk på hurtiggående fartøy.  NAVpilot-1000 har nye og avanserte funksjoner for nøyaktig styring uansett forhold, inkludert advanced auto mode som holder fartøyet på stødig kurs, også hensyntatt vind og strøm.

FAP-3000 er piloten for de større fartøyene med flere ror og thurstere og inngår i Furuno Voyager, vår integrerte broløsning.

Furuno kompletterer pilotutvalget for å dekke de fleste segment

NAVpilot-1000 kompletterer produktutvalget av Furuno-piloter. 

kontakt oss om autopilot

NAVpilot-1000 HAR FLERE NYTTIGE MODUS

Standby modus

Standby (STBY) modus er den manuelle styringsmodusen.

AUTO modus og Advanced AUTO modus

AUTO modus holder fartøyet på en satt kurs, men det kompenseres ikke for effekten av vind, strøm og bølger. Ved behov kan man da benytte Advanced AUTO modus som kompenserer for dette, ved at piloten kalkulerer kurs ut ifra posisjon og heading og setter et tenkt rutepunkt som brukes å styre mot. Når vind, strøm og bølger presser fartøyet ut av kurs korrigerer piloten heading tilsvarende slik at kurs holdes.

To valg, "standard" og "precision", lar deg bestemme hvor strengt piloten skal overholde kurs. For tettest kursfølging brukes "precision".

Bruk av Advanced AUTO modus krever posisjon fra GPS eller tilsvarende. NAVpilot-1000 kan med fordel integreres med Furuno GPS GP-170 eller Furuno Satellittkompass SC-70.

NAV modus

NAV modus er et non-IMO modus som kan brukes for å følge en sekvens av rutepunkter.

TURN modus 

Turn modus med to forhåndsprogrammerte svingtyper gjør det enklere å gå mønster for eksempel i forbindelse med ROV-jobber eller SAR (Search and Rescue).

NAVpilot-1000 kan lagre to ferdigprogrammerte svingtyper, Turn 1 og Turn 2, som enkelt aktiveres direkte ved bruk av betjeningsknapper. Ved aktivering av sving kan man også justere retning (port/stbd) og vinkel før man aktiverer svingtypen. Turn modus kan benyttes i både STBY, AUTO og NAV modus.

FDA_Finn_TECDIS_bro_arbeidsbåt

AUTO tune

Auto Tune er en funksjon som forenkler tilpasninger av ulike styringsparametre. Under autotuning vil fartøyet navigere i et sikksakk-mønster basert på en forhåndsinnstilt kurs, mens rorforsterkning, motror og svinghastighet automatisk justeres for optimal tilpasning til fartøyets egenskaper. Funksjonen kan også benytte seg av en selvlæringsfunksjon* som justerer parameterverdiene for rudder ratio, counter rudder og auto trim gain. Når denne funksjonen er aktiv vil piloten hele tiden optimaliseres ut ifra historikk.

*Selvlæringsfunksjonen er tilgjengelig så lenge båtlengden er 25 meter (85 ft) eller kortere.

Under Auto Tuning vil fartøyet navigere i et sikksakkmønster basert på en forhåndsinnstilt kurs, mens rorforsterkning, motror og svinghastighet automatisk justeres for optimal tilpasning til fartøyets egenskaper.

NYHETER FRA FURUNO NORGE