Brønnbåten Ronja Vest ble overlevert fra Myklebust Verft til brønnbåtrederiet Sølvtrans denne uken. Vi gratulerer rederi og mannskap med nykommeren! Broen er fullspekket med Furuno navigasjons- og kommunikasjonsløsninger og tilsvarende bropakke skal også på plass i de neste nybyggene til Sølvtrans.
Sølvtrans er verdens største brønnbåtrederi og drifter per i dag 34 brønnbåter i inn- og utland. Siste nykommer er Ronja Vest som ble overlevert fra Myklebust Verft (bygg 75) denne uken. Bropakken er fullspekket med Furuno navigasjons- og kommunikasjonsløsninger. Hun er nå på vei sørover og går direkte inn i operativ drift på vest- og sørlandskysten.
RONJA VEST ER ANDRE SKIP I EN SERIE PÅ 22 NYBYGG
Ronja Vest er nummer 2 av totalt 22 skip i selskapets nybyggingsprogram, der 10 skip skal utrustes ved Myklebust Verft. Ronja Vest er betraktelig større enn de foregående byggene. – «Store brønner betyr ikke bare økt operasjonell kapasitet. De er også et sentralt verktøy for å ivareta fiskevelferd og fiskehelse», sier kommunikasjonsdirektør i Sølvtrans, Harald T. Nesvik, til Skipsrevyen i et intervju om Ronja Nærøysund, som blir neste bygg ut fra Myklebust (bygg 76).
FURUNO ER MARKEDSLEDEDENDE PÅ NAVIGASJON TIL BRØNNBÅTFLÅTEN
Oppdrettsnæringen i Norge er både i vekst og under modernisering. Kystmagasinet skrev i august i år, at det pr. dato var 31 brønnbåter og 15 servicebåter med lengde over 15 meter, samt 42 arbeidsbåter/katamaraner og andre spesialfartøy, kontrahert av norske redere. Furuno Norge har levert bropakker til brønnbåtflåten i mange år og er markedsledende på våre løsninger for dette segmentet. Vi har også velprøvde og godt tilpassede løsninger for øvrige fartøystyper innen havbruk. Våre løsninger integreres inn i vårt nye BlueBridge brokonsept.
Fra broen på Ronja Vest under prøvetur. Foto: Fotomaritim AS
SØLVTRANS GIR VÅR BROPAKKE GODT SKUSSMÅL
Sølvtrans gir oss godt skussmål for driftssikre løsninger og global service. Innkjøpssjef André Tarberg forteller om et omfattende nybyggingsprogram og sier at det er viktig for Sølvtrans å standardisere på gode og fremtidsrettede løsninger. Furuno bropakkene for Sølvtransbyggene inkluderer blant annet vår siste generasjon solid state radarer og vår IMO godkjente ECDIS, TECDIS, utviklet i tett samarbeid med navigatører, med fokus på brukervennlighet under krevende kystseilas.
bropakken på ronja vest er levert av furuno-forhandler hg marine electronics
Daglig leder i HG Marine Electronics, Frode Vik, forteller om et langt og solid samarbeid med Myklebust verft. - "Ronja Vest føyer seg fint inn i rekken av godt gjennomførte prosjekt på dette verftet. Nå er vi allerede i gang med neste bygg for Sølvtrans, nybygg 76. Dette blir det andre av fire bygg i første omgang, med tilsvarende pakke for navigasjon og kommunikasjon fra Furuno", sier han til oss i forbindelse med overleveringen av Ronja Vest.
Furuno bropakken for Ronja Vest består av:
- X-band radar: FAR-2318
- S-band radar: FAR-2338S NXT
- ECDIS: TECDIS 2138
- GPS: GP-170
- Satelittkompass: SC-70
- AIS: FA-170
- BNWAS: BR-500
- VDR: VR-7000
- Navigasjonsekkolodd: FE-800
- Fartslogg: DS-85
GMDSS:
- Navtex: NX-700B
- VHF: FM-8900
- MF/HF: FS-1575
- Inmarsat C: Felcom-18/SSAS
HG Marine Electronics har fokus på nybygg og på å holde oss oppdatert på de nyeste broløsningene fra Furuno, sier daglig leder Frode Vik.
Furuno konseptLØSNING for Brønnbåt
Furuno Norge har forsynt brønnbåtflåten med navigasjons- og kommunikasjonsløsninger over mange år. Det har tegnet seg ut et konsept som passer godt for denne flåten, med mulighet for prosjektspesifikke justeringer, avhengig av størrelsen på broen og antall arbeidsstasjoner, øvrig broutrustning og kundespesifikke ønsker om tilpasning. Nå utvider vi konseptet med skjermstyringsløsningen BlueBridge™ Matrix, for optimal sikt og utnyttelse av skjermflatene på broen.
Kontakt oss for mer informasjon!