DS-85 er en nøyaktig og stabil dopplerlogg
Nøyaktige målinger over tid, av fart og distanse gjennom vann, er avgjørende viktig i forbindelse med monitorering av fartøyets ytelse. Med hensyn til mål om drivstoffbesparelser, kan forbedret nøyaktighet av verdier for fart og distanse gjennom vann bidra til en betydelig reduksjon. Utfordringen for tradisjonelle akustiske måleinstrument er å kunne tilstrekkelig redusere effekten av forskjellige former for akustisk støy. Furuno Fartslogg DS-85 er nøyaktig og har egenskaper som gir meget god støyhåndtering. En høyfrekvent, 2 MHz svinger, i kombinasjon med svært sofistikerte prosesseringsalgoritmer, reduserer effekten av forskjellige typer støy som turbulens, skum og luftbobler betydelig.
Svært nøyaktige målinger. Når et fartøy beveger seg gjennom vann oppstår akustisk støy i de øverste vannmassene, ofte referert til som grenselaget. Slik støy kan forårsake feil og unøyaktighet for akustiske måleinstrument. DS-85 trenger gjennom dette støylaget og måler fart gjennom vann (STW) og distanse lenger under kjølen, som resulterer i mer stabile og nøyaktige målinger sammenlignet med en elektromagnetisk fartslogg.
ENKEL RETROFIT FRA FURUNO FARTSLOGG DS-80
Ved retrofit av Furuno DS-80 til DS-85 kan svingeren brukes på nytt. Dette gir en mer fleksibel ettermontering, for eksempel ved at operasjonen kan gjøres i flere trinn, over tid. DS-85 svingeren har de samme fysiske målene og passer derfor inn i DS-80 sluseventilen, som betyr at det ikke er behov for tørrdokking for å installere den nye svingeren. Den passer også inn i DS-80 tanken. Utskifting må i da gjøres i tørrdokk.
PRISGUNSTIG ALTERNATIV TIL RETROFIT AV 3-AKSET FARTSLOGG
Ved retrofit fra en 3-akset fartslogg som Furuno DS-50 (utgått), anbefaler vi å kombinere Furuno Speed Log DS-85 og Furuno Satellite Log GS-100, da dette vil være en svært prisgunstig løsning.GS-100 er typegodkjent i samsvar med IMO-definisjonen av et hastighets- og avstandsmålingsutstyr (SDME) og kan installeres som en fartslogg. Imidlertid er skip over 50000 GT, bygget på eller etter juli 2014, pålagt å ha to separate enheter, en for hastighet gjennom vann (STW) og en ekstra 2-akset hastighetslogg for hastighet over grunn (SOG). Flere høyere klassenotasjoner stiller også krav til at fartsloggen sender ut alarmer over serielt grensesnitt, i tilfelle brudd på grenseverdier for fart gjennom vann.Kombinasjonen av DS-85 og GS-100 tilfredsstiller disse kravene.